De Schoonmaak Coöperatie beweegt mee met gemeente Tilburg

Schoonmaakbedrijf Gemeente Tilburg
Opdrachtgever:
 Gemeente Tilburg
Contactpersoon: Peter de Kok
Functie: Facilitair medewerker

  

Peter is erg tevreden over De Schoonmaak Coöperatie. Dat is niet niks, als je bedenkt dat de gemeente Tilburg zo’n 48 locaties te faciliteren heeft! Dag in dag uit moeten deze locaties een prettige omgeving zijn om in te werken. Al deze locaties worden schoongemaakt en –gehouden door De Schoonmaak Coöperatie. Peter de Kok, facilitair medewerker bij de gemeente Tilburg, stelt aan De Schoonmaak Coöperatie precies dezelfde eisen als hij aan een ander schoonmaakbedrijf zou doen. Met succes; bij de tweejaarlijkse kwaliteitsmeting (die door een externe partij wordt uitgevoerd) scoort De Schoonmaak Coöperatie tussen een 7.5 en een 8.

Bereidheid en flexibiliteit

Opvallend aan De Schoonmaak Coöperatie vindt Peter de bereidheid en flexibiliteit van de medewerkers. Dit geldt zowel voor de districtsmanagers en rayonleiders als de schoonmakers. “Ook tijdens het contract hebben we De Schoonmaak Coöperatie bereid gevonden om mee te denken over aanpassingen.” Wanneer Peter iets signaleert wat anders kan, overlegt hij dit met de districtsmanager of rayonleider. “Naast de signalering heb ik eigenlijk geen omkijken naar de schoonmaak. Ik word grotendeels ontzorgt, de aansturing van de schoonmakers ligt namelijk in handen van De Schoonmaak Coöperatie. Dat is wel zo helder: alles wat met schoonmaak te maken heeft, moet en wordt door De Schoonmaak Coöperatie geregeld.”

Bij de gemeente Tilburg werken ongeveer 65 schoonmakers vanuit De Schoonmaak Coöperatie. Veel van die schoonmakers zijn erg flexibel. ’s Ochtends maken ze schoon op de ene locatie, waarna ze ’s middags ergens anders schoonmaken. Sommigen van hen trekken zelfs ’s middags een andere outfit aan om vervolgens bij de gemeente Tilburg in de catering te werken. Gedurende de dag zijn er echter altijd 2 tot 3 mensen aanwezig, zodat zij bij calamiteiten in kunnen grijpen. “Op deze manier kunnen we ons pand altijd schoon houden,” vertelt Peter. 

De Schoonmaak Coöperatie denkt mee

Op de locaties waar dagelijks een hoop medewerkers en bezoekers komen wordt intensiever schoongemaakt dan op de locaties waar veel minder mensen komen. “Toch moet elke locatie het gevoel hebben dat we ze daarin volledig faciliteren,” zegt Peter daarover. “De Schoonmaak Coöperatie houdt daar altijd rekening mee in haar planning. Iedereen weet wanneer een locatie aan de beurt is.”

Communicatie maakt de samenwerking een succes

Medewerkers van de gemeente Tilburg moeten worden meegenomen in het denken van de politieke beslissing om te werken met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Peter legt uit: “De gemeente Tilburg heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. We communiceren onze keuze voor De Schoonmaak Coöperatie en dagschoonmaak dan ook zo goed mogelijk naar medewerkers. Meestal gaat dit heel goed, veel mensen zijn inmiddels gewend aan de dagschoonmaak en waarderen het. Zo zien ze bijvoorbeeld dat er wordt schoongemaakt. De mensen leren elkaar ook kennen en maken soms een praatje." Bovendien houdt De Schoonmaak Coöperatie in hun planning rekening met medewerkers van de gemeente Tilburg. “Door iedereen onderdeel te maken van de keuzes die worden gemaakt wordt het een natuurlijk proces. Iedereen weet wat er speelt. Op deze manier maken we van onze samenwerking met De Schoonmaak Coöperatie een succes,” sluit Peter af. 

Gemeente Tilburg

De gemeente Tilburg is met ruim 200.000 inwoners de zesde gemeente van Nederland. Dagelijks zijn dus er een hoop ambtenaren aan het werk voor de gemeente Tilburg. Niet alleen zij, maar ook bezoekers komen graag in een ruimte waar alles netjes en schoon is. Daarom werkt de gemeente Tilburg samen met De Schoonmaak Coöperatie. Peter de Kok, facilitair medewerker bij de gemeente Tilburg, is verantwoordelijk voor alle uitbestede diensten, waarvan schoonmaak er een is.