0 esmee Westenberg

Opdrachtgever: Gemeente Tilburg
Contactpersoon: Esmee Westenberg

De gemeente Tilburg hecht veel waarde aan social return en wil inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt weer een plek geven in het arbeidsproces. Het is dan ook geen verrassing dat al vele jaren wordt samengewerkt met De Schoonmaak Coöperatie. ‘Medewerkers van De Schoonmaak Coöperatie kom je op bijna 25 plekken binnen de gemeentelijke organisatie tegen’, vertelt contractmanager Esmee Westenberg. ‘Niet alleen in enkele stadskantoren, maar ook in het IJssportcentrum, sportcomplex T-Kwadraat en bij het Brabants Afval Team.’

Als contractmanager onderhoudt Esmee korte lijntjes met De Schoonmaak Coöperatie. Samen met collega Peter de Kok is ze verantwoordelijk voor de uitbestede diensten van de gemeente Tilburg en onderhoudt ze de contacten met aanbieders van zogeheten soft services. ‘Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan schoonmaakwerk, maar ook catering en interieurbeplanting’, legt Esmee uit. ‘Elk kwartaal schuif ik met Janneke Kanters aan tafel en bespreken we managementrapportages en de kwaliteit van dienstverlening. We kijken dan hoeveel schoonmaakuren zijn ingezet, hoeveel ziekmeldingen er waren en of er misschien klachten waren.’

De gemeente Tilburg is een belangrijke klant van De Schoonmaak Coöperatie. Esmee geeft aan dat dagelijks vele tientallen schoonmakers worden ingezet, onder meer in enkele stadskantoren, het Stadhuis, het Paleis-Raadhuis, verschillende stadswinkels en sportlocaties. ‘Op plekken waar meerdere schoonmaakmedewerkers actief zijn, is altijd een groepsbegeleider aanwezig. Op kleinere locaties werken schoonmakers zelfstandig of in kleinere zelfsturende teams’, vertelt Esmee.

Servicemedewerkers

Trots vertelt de contractmanager over een proef die momenteel in het stadhuis is uitgerold. ‘Twee medewerkers van De Schoonmaak Coöperatie werken daar elke dag van twee tot zes als servicemedewerker. Omdat ze meer doen dan alleen schoonmaakwerk, dragen ze een representatief tenue dat gastvrijheid uitstraalt. Hun inzet komt voort uit de ruimere openingstijden van het Stadhuis. Het takenpakket omvat onder meer schoonmaakwerk op afroep, orde en netheid bij de entree en reiniging van koffieautomaten.’ Esmee onderstreept dat de schoonmakers op alle werkplekken als volwaardige collega’s worden beschouwd. ‘Omdat ze overdag in onze kantoren werkzaam zijn, is iedereen ermee vertrouwd en maken we graag plaats als er even gepoetst of gestofzuigd moet worden. Schoonmaakwerk wordt gezien en erkend en zeker niet weggemoffeld in de avonduren als iedereen naar huis is. Tekenend vind ik dat Sinterklaas ook de medewerkers van De Schoonmaak Coöperatie een chocoladeletter geeft en zich niet beperkt tot de ambtenaren.’

Plekje in de maatschappij

De inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt via onder meer De Schoonmaak Coöperatie draagt volgens Esmee bij aan de terugkeer in de maatschappij voor kwetsbare inwoners. ‘Mensen die aan de slag gaan bij een leerwerkbedrijf bereiden zich in de meeste gevallen voor op hun terugkeer op de reguliere arbeidsmarkt. Ik vind het prachtig elk kwartaal te signaleren dat enkele schoonmakers de overstap maken en zo aan hun eigen ontwikkeling werken. Een hele goede zaak.’