Regelmatig koppelt Udin Gorong mensen met een ondersteuningsvraag aan De Schoonmaak Coöperatie. ‘Iedereen maakt op eigen niveau en tempo kennis met alle kneepjes van het vak’, zegt de klantregisseur Inburgering en Participatie Statushouders van de ABG-gemeenten. ‘De werknemersvaardigheden die geleerd worden, komen overal op de Nederlandse arbeidsmarkt van pas.’
Udin is klantregisseur in Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze-Rijen. ‘Ik krijg regelmatig te maken met De Schoonmaak Coöperatie’, vertelt hij. ‘Veel klanten vinden een eerste baan in de schoonwerkbranche leuk. De meesten werken in de gemeentehuizen van Alphen-Chaam en Baarle Nassau. Ik kom ze dan ook regelmatig tegen. Als ik daar aan het werk ben, maak ik zo nu en dan een praatje met ze. Zo hoor ik of het werk bevalt en kan ik snel reageren als er vragen zijn.’
Snel participeren
Udin is verantwoordelijk is voor de begeleiding en ondersteuning van statushouders. Hij plaatst vooral mensen met een ondersteuningsvraag uit die doelgroep bij De Schoonmaak Coöperatie. ‘Statushouders komen op mijn netvlies zodra ze vanuit een AZC aan de gemeente gekoppeld worden en huisvesting vinden. Ik ga met ze in gesprek en kijk hoe hun inburgeringsproces kan verlopen. We kijken samen naar taal, werk en stage.’
Hij vervolgt: ‘Ik vind het belangrijk dat nieuwkomers snel in onze samenleving participeren. Daarom beginnen we met een tien weken durende intake bij het ‘refugeteam’ in Tilburg. Daar is vooral aandacht voor taal op de werkvloer. Aansluitend starten reguliere taallessen bij taleninstituut Voorwaartz in Breda. Ook kijken we hoe werk of stage ingepast kan worden. In een aantal gevallen is er een match met De Schoonmaak Coöperatie.’
Werknemersvaardigheden
De inwerkperiode is in het gemeentehuis van Baarle-Nassau. ‘Daar wordt aandacht besteed aan alle facetten van het schoonmaakwerk, maar passeren ook werknemersvaardigheden de revue’, aldus Udin. ‘Na verloop van tijd maken ze de overstap naar een reguliere werkplek, zoals het Mill Hill College in Goirle. Overplaatsing is niet altijd gemakkelijk. Het openbaar vervoer in onze regio is niet altijd optimaal.’
Udin is enthousiast over een activiteit die de ABG-gemeenten samen met De Schoonmaak Coöperatie hebben georganiseerd. ‘In het gemeentehuis van Baarle-Nassau hebben we een informatieavond gehouden om uitleg te geven over het werk bij De Schoonmaak Coöperatie. Schoonmakers vertelden over hun werk. Enkele medewerkers uit Syrië vertaalden de presentatie in het Arabisch en natuurlijk werden Syrische hapjes geserveerd. We begroetten aardig wat potentiële kandidaten.’
Doorgroeien
De aanpak van De Schoonmaak Coöperatie bevalt Udin prima. ‘Mijn ervaring is dat altijd rekening wordt gehouden met de kwaliteiten maar ook handicaps of beperkingen van onze inwoners’, vertelt hij. ‘De Schoonmaak Coöperatie legt een stevige basis en biedt ruimte om door te groeien. Het schoonmaakwerk maakt deel uit van een mooie klantreis, die voert langs de haltes persoonlijke ontwikkeling, zelfredzaamheid en zelfstandigheid.’